ΓΡΑΦΤΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ ΚΑΙ ΚΕΡΔΙΣΤΕ 10% ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΣΑΣ ΑΓΟΡΑ.
Αρχική / Υπηρεσίες / Τι είναι το jet lag σύμφωνα με την επιστήμη και πώς το αντιμετωπίζουμε.

Τι είναι το jet lag σύμφωνα με την επιστήμη και πώς το αντιμετωπίζουμε.

Τι είναι το jet lag σύμφωνα με την επιστήμη και πώς το αντιμετωπίζουμε.

Σηκώστε το χέρι αν έχετε νιώσει έστω και μια φορά τα συμπτώματα του jetlag!

Το «σύνδρομο JetLag» περιλαμβάνει ένα σύνολο διαταραχών που επηρεάζουν τους ταξιδιώτες που περνούν από πολλές ζώνες ώρας, όπως συμβαίνει γενικά κατά τη διάρκεια μιας διηπειρωτικής πτήσης. Το ανθρώπινο σώμα συγχρονίζεται σε έναν 24ωρο κύκλο (βιορυθμός) ύπνου-αφύπνισης, ο οποίος καθορίζει την προσωπική μας καθημερινή ρουτίνα.

Αυτό που ορίζουμε ως «εσωτερικό ρολόι» ονομάζεται επιστημονικά κιρκάδιος ρυθμός. Καθώς ο κιρκάδιος ρυθμός είναι αρκετά αυστηρός, διαταραχές και δυσφορία όπως αυτές που σχετίζονται με το jetlag μπορεί να εμφανιστούν όταν αυτός διαταράσσεται.

Κιρκάδιος ρυθμός

Ο κιρκάδιος ρυθμός είναι ένας πολύπλοκος μηχανισμός που ρυθμίζει τους βιολογικούς μας ρυθμούς σε αρμονία με το περιβάλλον γύρω μας.

Το 2017, απονεμήθηκε στους επιστήμονες Jeffrey C. Hall, MichaelRosbash και Michael W. Young το βραβείο Νόμπελ Φυσιολογίας και Ιατρικής για την ανακάλυψηπάνω στους μορκιακούς μηχανισμούς που ελέγχουν τον κιρκάδιο ρυθμό. Κατάφεραν να αποδείξουν ότι το «εσωτερικό ρολόι» μας είναι καθαρά γενετικό θέμα. Απομόνωσαν τα σχετικά γονίδια και μελέτησαν τους μοριακούς μηχανισμούς που διέπουν τη λειτουργία τους προκειμένου να κατανοήσουν σε βάθος τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το βιολογικό ρολόι σε κάθε άνθρωπο.

Αυτή η ανακάλυψη προσέφερε την ευκαιρία να προσδιοριστούν τρεις διαφορετικοί τύποι επικρατέστερων ρυθμών, αλλιώς γνωστοί ως «χρονότυποι»:

  • Ο τύπος«αρκούδα» είναι άτομα που κοιμούνται μεταξύ 11 μ.μ. και 7 π.μ. και έτσι μπορούν να προσαρμόσουν καλύτερα το ρυθμό τους στον εξωτερικό κόσμο.
  • Ο τύπος «κουκουβάγια» είναι άνθρωποι που τείνουν να αναβάλλουν το χρόνο που αφιερώνουν στον ύπνο.
  • Ο τύπος «πρωϊνά πουλιά» είναι άτομα που ξυπνούν νωρίς και τείνουν να κοιμούνται και να ξυπνούν νωρίτερα από το διάστημα 23:00-07:00.

Τι είναι ακριβώς το jetlag;

Τα συμπτώματα του jetlag παρουσιάζονται όταν ο κιρκάδιος ρυθμός μας αναστατώνεται από μια σειρά γεγονότων που απαιτούν προσαρμογή σε νέους χρόνους ύπνου και αφύπνισης. Αυτό προκαλεί ένα σύνολο φυσιολογικών αντιδράσεων που περιλαμβάνουν μεταβολές στην έκκριση ορμονών, αλλαγές στην αρτηριακή πίεση και μεταβολές σε ορισμένες παραμέτρους ροής αίματος, όπως αυξημένα επίπεδα κορτιζόλης, δηλαδή της ορμόνης του στρες.

Η ένταση των συμπτωμάτων δεν είναι η ίδια για όλους: αλλάζει ανάλογα με την ηλικία, τις ώρες ύπνου και τον χρονότυπο ενός ατόμου.

Αξιοπερίεργο: το jetlag τείνει να έχει μεγαλύτερη επιρροή όταν ταξιδεύετε ανατολικά ή δυτικά και όχι από βόρεια προς νότια και αντίστροφα. Τα συμπτώματα είναι επίσης πιο έντονα όταν ταξιδεύετε από τη Δύση προς την Ανατολή. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το σώμα μας είναι ευκολότερο να επιμηκύνει τον κιρκάδιο ρυθμό παρά να τον συντομεύσει.

Συμπτώματα Jetlag

Τα κύρια προβλήματα που συνδέονται με το jetlag συνήθως περιλαμβάνουν διαταραχές του ύπνου, όπως αϋπνία, υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας ή το αίσθημα ότι δεν ξεκουραστήκατε αρκετά όταν ξυπνάτε.

Αυτά τα συμπτώματα σχετίζονται με ένα σύνολο παρενεργειών, όπως:

  • πονοκεφάλους
  • σύγχυση
  • δυσκολία συγκέντρωσης
  • υπερβολική κόπωση
  • ακούσιες συσπάσεις ενώ ονειρεύεστε
  • ξηροστομία

Η διάρκεια αυτών των συμπτωμάτων ποικίλλει ανάλογα με ένα συνδυασμό παραγόντων:

  • τον αριθμό των ζωνών ώρας που διασχίζονται κατά τη διάρκεια του ταξιδιού
  • την κατεύθυνση του ταξιδιού
  • την ηλικία και την κατάσταση της υγείας του ατόμου
  • την ενυδάτωση

Τα συμπτώματα του jet lag μπορεί να εμφανιστούν και σε άτομα που δεν ταξιδεύουν αλλά έχουν διαταραχές ή δυσκολίες ύπνου, παρουσιάζουν άπνοιες κατά τη διάρκεια του ύπνου, συχνές νυκτουρίες, έκθεση σε φως κινητού ή υπολογιστή πριν τον ύπνο κλπ.

Πρόληψη και θεραπεία Jetlag

Πριν ξεκινήσετε για ένα μακρύ ταξίδι, μπορείτε να καταφύγετε σε κάποια χρήσιμα κόλπα για να αποτρέψετε ή να μειώσετε το σύνδρομο jetlag.

  • Βεβαιωθείτε ότι έχετε ξεκουραστεί σωστά πριν από το ταξίδι σας και αποφύγετε να συσσωρευτούν πολλές ώρες χαμένου ύπνου.
  • Εάν ταξιδεύετε στη Δύση, είναι καλή πρακτική να κοιμάστε νωρίτερα από το συνηθισμένο τις ημέρες πριν από την αναχώρησή σας.
  • Εάν ταξιδεύετε ανατολικά, είναι καλή πρακτική να κοιμάστε αργότερα από το συνηθισμένο χωρίς, ωστόσο, να μειώσετε υπερβολικά τον συνολικό αριθμό ωρών που κοιμάστε.
  • Βεβαιωθείτε ότι έχετε ενυδατωθεί σωστά τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
  • Μόλις φτάσετε στον προορισμό, μην πίνετε αλκοόλ και καφεΐνη, καθώς, από τη φύση τους, αυτές οι ουσίες τείνουν να αλλάξουν τον κανονικό κύκλο ύπνου-αφύπνισης.
  • Φάτε τρόφιμα που περιέχουν μελατονίνη, καθώς αυτή η ουσία ενισχύει την ποιότητα του ύπνου. Τρόφιμα όπως βρώμη, καλαμπόκι, κακάο, αμύγδαλα, λάχανο, ντομάτες, μήλα, πορτοκάλια και ανανά.

Εάν πάλι είστε κουρασμένοι μόλις φτάσετε στον προορισμό σας αυτό συμβαίνει γιατί το να ταξιδεύεις είναι ωραίο αλλά ταυτόχρονα και κουραστικό!

Τώρα είστε έτοιμοι να ξεκινήσετε από το μηδέν και να ρυθμίσετε εκ νέου το βιολογικό σας ρολόι. Το Zerobodyείναι η αρχή! Κλείστε την επόμενη επίσκεψή σας εδώ.

 

 

 

Έχετε απορίες; Ρωτήστε τους ειδικούς

ΜΗΝ ΧΑΣΕΤΕ

Spa at home
Υπηρεσίες 04 Δεκ 2020

Spa at home

Πώς να μετατρέψετε ανάλογα την ώρα της ημέρας το σπίτι σας σε ένα μικρό – ατομικό Spa.

Wellness Τάση: το Ατομικό Spa
Υπηρεσίες 25 Νοέ 2020

Wellness Τάση: το Ατομικό Spa

Τα τελευταία χρόνια, η τάση στα spa είναι η ιδιωτικότητα. Μια εμπειρία ευεξίας με σκοπό την προσωπική απόλαυση ή με μικρή παρέα λίγων ατόμων. Το σώμα και το μυαλό πρέπει να αποσπαστούν από το περιβάλλον της καθημερινότητας ώστε να επέλθει η πραγματική χαλάρωση και αναζωογόνηση.

To μέλλον είναι η ψυχική ευεξία
Υπηρεσίες 12 Νοέ 2020

To μέλλον είναι η ψυχική ευεξία

Οι ολιστικές θεραπείες έχουν αποδειχθεί να συμβάλουν θετικά στην μείωση του αυτό-αναφερόμενου αντιληπτού στρες και του άγχους στη ζωή μας.

YOGA ΠΡΟΣΩΠΟΥ
Υπηρεσίες 03 Νοέ 2020

YOGA ΠΡΟΣΩΠΟΥ

Το κλειδί έγκειται στην κινητοποίηση των μυών του προσώπου και του λαιμού, η οποία αυξάνει την κυκλοφορία και την οξυγόνωση του δέρματος.

Η πρόληψη τα αλλάζει όλα
Υπηρεσίες 29 Οκτ 2020

Η πρόληψη τα αλλάζει όλα

Στις μέρες μας ο καρκίνος του μαστού είναι η πιο κοινή μορφή καρκίνου στις γυναίκες: 1 στις 8 γυναίκες πάσχουν από αυτόν.  Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, περισσότερες από 250.000 νέες διαγνώσεις καρκίνου του μαστού γίνονται κάθε χρόνο και στην Ελλάδα τα νέα περιστατικά ανέρχονται σε περίπου 4.500 ετησίως.

Νύχια – Φθινόπωρο/Χειμώνα 2020-2021
Υπηρεσίες 21 Οκτ 2020

Νύχια – Φθινόπωρο/Χειμώνα 2020-2021

Τι διαφορετικό προτείνει, όμως, ο οίκος Monse για τις πιο τολμηρές που έχουν ήδη δοκιμάσει τα 3D αξεσουάρ; Piercing νυχιών!